Zakotvili jsme v garážích

Právě končí Mercedes-Benz Fashion Week. Ze své podstaty největší módní akce u nás. Ať lidé chtějí nebo ne, je tomu tak, protože jde o jedinou událost, kde se alespoň přibližuje móda k byznysu a byznys k módě. Popravdě jsem chtěl původně psát hlavně o tomto (ne)sbližování. Pak jsem chtěl psát jen o přehlídce Odivi. A nakonec to bude mix všech dojmů, které z uplynulých pár dnů mám. Pojďme na to, ať se to netáhne jako fronta za OD Kotva. 

Každý ročník se skloňuje lokace. Taky ji v rychlosti "skloním". Lokace byla fajn. Kruhové molo bylo vyvýšené a to má své výhody. Třeba pro stojící diváky. Jen ty foto výstupy z mola mi připomínají školní besídku.

Nic po vás nechceme, jen vaší pozornost

Rozhodně tu nechci hodnotit každou přehlídku zvlášť, zaprvé se na to necítím, zadruhé tohle není soutěž o tom, kdo uvařil svojí polévku nejlépe. Návrháři se tam přišli prezentovat svému publiku, ne soutěžit.

Názvy jako La Formela, Chatty, Henrik Vibskov nebo Odivi byste si měli pamatovat, i kdyby váš nejvíc "fashion" kousek ve skříni byla kšiltovka Supreme. La Formelu protože kdyby začali dělat pro Vetements, nikdo v okolí by si toho nevšiml (to berte jako kompliment). Chatty, protože nemají výkyvy, tuší co drží jejich značku pohromadě a myslí i na kluky. Henrik Vibskov opravdu není z Prahy, ale v Praze si ho koupíte v Basmatee, juchů. A Odivi, protože to je ta značka, díky které zabloudí na pražský fashion week i lidi, kteří čtou Highsnobiety a odebírají newsletter Hypebeast. Bohužel, tuto sezónu zůstala kolekce Odivi daleko za očekáváním. Tak daleko, že si to zaslouží odstavec, protože mi stále vrtá hlavou proč se to stalo.

Mám rád když se někdo odváží pojmout přehlídku trochu jinak. Ne tedy tak jinak jako Lukáš Lindner (to si vážně dohledejte na Instagramu). Raději postavte před slečny a dámy v první řadě Logika v bundě, s rukou v kapse a v druhé s mobilem, kterým si celou tu front row natočí. Je fajn, když trochu změníte scénu. Občas stačí neonové “x” a dobrá hudba - palec nahoru. Co zabolí, když 5 kluků, svítící “x” na zdi a hudba zastíní celou kolekci. Kde nic není, ani hype nepomůže. A tady byly jen nové barvy a když nebylo kde brát, šáhlo se do barevnosti loňské kolekce. Střihy které, nezlobte se na mě, byly jen koncept. Styling, který ukázal hlavně všechny ty hezké zadky modelek. Variace hábitů a bund, které spolu příliš nekorespondovaly. Pokud vám přijde, že už jste kolekci Odivi někde viděli, tak se nepletete. Na vašem Pinterestu a Instagramu, psal se přelom roku 2015 a 16. O to víc překvapí bouřlivý potlesk na konci. Vrtá mi hlavou, kolik upřímnosti v něm mohlo být, když všichni ti lidé oblékají Opening Ceremony, Daily Paper, Vetement nebo Comme des Garcon. Tolik dobrého oblečení Kotva ještě nezažila. “From kids, for kids” možná celou kolekci vystihlo víc, než bych chtěl. A takhle to tu nechám viset ve vzduchu, protože tohle není urážka Odivi nebo lidí, kteří tleskali. Tohle je snaha zamyslet se nad tím, kde se teď nachází české (nejen) streetwear publikum.

Streetstyle fotografové jsou uši i oči fashion weeku

Jestli jsem neslyšel během fashion weeku nějakou frázi často, tak to bylo “tohle si musím koupit”. Ale “tady se nikdo neusmívá” jsem slyšel minimálně 100x. Něco na tom bude. Pojďme se víc usmívat a víc nakupovat. Oboje "naše" móda potřebuje.

Night shopping v Pařížské ok. Své zákazníky si to najde. Ale jsou tu i další obchody, které by se mohly postavit po bok Basmatee nebo Kurátoru a přít se o nejlepší koncept store se značkami, o kterých jste do teď neslyšeli. No evidentně o nich neuslyšíme ani dál, protože podobné obchody ke spolupráci nikdo nesloví. #moneymoneymoney

Jestli chcete vědět, kdo se s kým včera vyspal, kdo drží dietu a kdo koho pomlouvá, tak se zeptejte streetstyle fotografů. Stojí všem za zády a skrz hledáček toho vidí víc, než byste si mysleli. Že vás to nezajímá? No dobře, ale proč tedy chodíte na fashion week?

Kamarádka se mě zeptala, kdo byl největší hvězda letošního fashion weeku. Dvakrát jsem naprázdno polkl, zamyslel se a odpověď přeskočil.

Organizace mi přišla fajn do doby, než jsem zjistil, že jednou s akreditací “B” stojíte, jednou sedíte v první řadě a potřetí jste vlastně novinář. Ehm. Velké + toho zmatku je, že jsem zažil přehlídky z různých úhlů. Takže příště bych se na ty sekce A, B, C, D snad radši vykašlal úplně.

Někde jsem četl, že tohle je ten nejbohatší doprovodný program. Právě teď koukám do programu. Koukám na téměř prázdné stránky a občas večírek. Za mě málo.

Facebook a Instagram mi zaplavily streestyle fotky. Moc hezký. Bez ironie, začíná to být celkem zábava. Ty outfity a tak. Opakuji, bez ironie. Hned několik věcí se povedlo.

Hipsteři co mění šampaňské ve Fritz colu

“Tenhle fashion week je pro hipstery.” Ideálně s dodatkem “pro hipstery z Letné.” I takové věty jsem slyšel. Je to dobrá zpráva pro Letnou, už i ostatní lidi ji vnímají jako něco, kde se děje něco divného. Však super, přijďte k nám do LAB 24, nakazíme vás divností. A pak je to neznalost svého okolí. Protože když ty lidi, kteří jsou s vámi na stejném místě neznáte a potřebujete je nějak popsat, řeknete slovo hipster, protože jste to někde četli. Škoda že to připomíná vývoj slov “kvalita” a “luxus”, nikdo už neví, co s sebou tato slova nesou. Občas mi přijde, že starší říkají hipster všemu, co je mladé, trochu jiné a svým způsobem pozlátkové. V tom případě souhlasím, mladých lidí tam bylo víc, než bych u podobné akce čekal. Vlastně by mě hrozně zajímalo porovnat věkový průměr návštěvníku v Praze, Paříži, Londýně a New Yorku. Taky by mě zajímala hodnota jejich košíku, když nakupují. Jejich dosažené vzdělání. Jestli si někdy koupili Elle, nebo jestli si alespoň někdy koupili tenisky za plnou cenu. A jestli byli v Pigalle. A jestli ví co je Dover Street Market. A jestli používají Instagram stories. Vlastně jak vypadá "pražský hipster"?

A takhle jsme si žili 3 dny v Kotvě. Teď tam zase nikdo z nás dlouhou dobu nezabrousí, ale to nevadí. Uvidíme se jinde, zase za půl roku a řekneme si, jestli se něco změnilo.

 
foto Patrik Hácha

foto Patrik Hácha

Comment