Vystav si svého designéra

Vystav si svého designéra

Obchodní centrum Chodov prošlo nákladnou rekonstrukcí a ve středu 11.10. se znovu otevřelo návštěvníkům. OC Chodov je jedno z nejnavštěvovanějších obchodní center v České republice. Ročně jím projde okolo 13 milionu lidí. OC Leťňany je největší, ale OC Chodov má více obchodů. Dohromady je jich tři sta, což je o sto víc než před rekonstrukcí. Top lákadlem má být nejnovější kino od Cinema City a Designer Gallery.

 

Designer Gallery je jednou ze zón obchodního centra, podobně jako domov nebo hračky. OC Chodov se vyhnul fádnímu označení móda, a naopak Designer Gallery zmínil v tiskové zprávě, kterou česká média takřka slovo od slova převzala. Nejčastěji se tam Designer Gallery zmiňuje dohromady s obchodem Czech Labels & Friends, který bude prodávat lokální módní a kosmetické značky.

 

Celá zóna dostala v obchodním centru pěknou porci prostoru, rozpíná se na 5000 m2. To je 5 % z celkové plochy OC Chodov. Ze zmíněných 5000 m2 pak připadá 500 m2 na obchod CLAF (zkr. Czech Labels & Friends). Zbytek Designer Gallery doplňují masové prémiové značky jako Hugo Boss, Stefanel, Michael Kors nebo Karen Millen.

 

CLAF s 500 m2 je aktuálně největší prostor, na kterém se česká nezávislá módní scéna prezentuje. Na druhou stranu pro Chodov je 500 m2 přibližně 0,5 % z celkové komerční plochy. CLAF tak velikostně poráží záchody pro návštěvníky jen o pár metrů. 

 

Silnou stránkou OC Chodov je i propracovaná marketingová komunikace. Chodov je silný v podpoře eventů jako je líčení nebo styling pro zákazníky. Má vlastní Spot Magazine, který na první pohled nerozeznáte od běžného lifestylové časopisu. Právě skrze Spot Magazine (a TV Óčko) mohli diváci sledovat i první českou návrhářskou reality show s názvem The Way, kde čeští a slovenští designéři soutěžili o 1 milion korun. Nakonec byla realita okolo show trochu jinak, ale znělo to hezky a do kampaně k znovuotevření obchodního centra se to hodilo.

 

Strategická komunikace OC Chodov není náhoda ale know-how, které má jeho provozovatel, francouzská společnost Unibail-Rodamco. Ta vlastní v České republice dvě obchodní centra a v celé Evropě pak dalších šedesát devět obchodních center. K tomu pár kancelářských budov v "kontinentálním City" - pařížském La Défense. Připočtěte deset rozsáhlých výstavních hal v okolí Paříže, což dělá z Unibail-Rodamco jednoho ze světových lídrů ve výstavní a kongresové oblasti. Pokud jste zlatokopka, za tuhle firmu se chcete jednou provdat.

 

Den po slavnostním otevření CLAF vyšel na Fashion Map článek od Silvie, která na konci položila několik otázek za sebou. Jednou z nich je: "Kam posune CLAF celou scénu?" A mně se před očima rozsvítilo červené nikam.

 

Stejně jako je od počátku retailu rozdíl mezi supermarketem a hypermarketem, je rozdíl mezi obchodním centrem, obchodním domem a koncept storem. Obchodní centrum je velká hala s velkým parkovištěm a často stojí na okraji města. Byznys plán těchto centrem spočívá v tom, že v té hezké hale jsou obchodní jednotky, které platí měsíční nájem a z něj pak provozovatel spravuje celou budovu nebo financuje své marketingové aktivity. To obchodní dům je přerostlý butik a jeho záměrem je nabídnou zákazníkovi širokou paletu zboží pod jednou střechou. To znamená různá oddělení s vedoucími i nákupčími, kteří nakupují sortiment v dané kategorii. Takže jeden dům, jedna firma, hodně pater a reálně nakoupené zboží. Typickým příkladem je obchodní dům Selfridges. Pro zájemce doporučuji kouknout na první dva díly. Koncept store je obchod, který má pečlivě vybrané zboží různých kategorií. To si navzájem nekonkuruje, ale vhodně se doplňuje tak, aby oslovilo cílového zákazníka s konkrétním životním stylem. Koncept story se pravidelně mění, nemají stálou nabídku, ale přizpůsobují se stylu zákazníka. Alfou a omegou koncept storu je možnost něco zažít, to proto jsou koncept story tak často spojovány s kavárnami nebo pop-up restauracemi.

 

CLAF není koncept store a jeho zákazník je definován pouze zájmem o lokální značky. A OC Chodov není obchodní dům. A když Chodov změní taktiku a rozhodne se, že domácí zvířátka jsou větším tahákem než čeští návrháři, bude do dvou let místo CLAF zverimex. Pokud pak Chodovu neklesne počet návštěvníků a zverimex bude nájem platit včas, pánové a dámy v Unibail-Rodamco budou spokojení.

 

Česká móda není ve fázi, kdy potřebuje publicitu, kterou ji zajistí jedno pražské obchodní centrum. Mám dojem, že lokální móda má víc pozornosti, než dokáže přetavit v tržby. Bibloo polepilo před půl rokem polovinu Prahy a jejich velkolepá kolekce s Jakubem Polankou visí v OD Kotva do dnes.

 

Vezměte CLAF, rozdělte ho na půl a udělejte z něj dva menší koncept story. Umístěte je někam, kde nemá autorská móda za sousedy značky Michael Kors a Hugo Boss a nesídlí pod jednou střechou s H&M, Nike a Marks & Spencer. Protože pokud jste malý designér, tak s nimi fakt soutěžit nechcete. Pro každý z těch koncept storů vyčarujte nákupčí, kteří kolekce nakupují půl roku dopředu, tak jak je zvykem. Zajistěte cash-flow, které dovolí objednané zboží zaplatit na fakturu se splatností 30 dní. Dokud nepůjdou peníze plynule od zákazníka k dodavatelům, bude to celé kulhat.

 

Designéři, přestaňte zkoušet PR zaklínadlo a nastudujte si zákazníka, jeho potřeby i persony. Nebuďte maskoty cizích projektů a soustřeďte se na budování vlastní značky. Přestaňte soutěžit s Hugo Boss a konkurujte svému spolužákovi z UMPRUMky, dokud nebudete lepší než on. Věnujte se produktu a čas, který nad ním strávíte, si započítejte do jeho konečné ceny. Jestli si myslíte, že jste na něco leví nebo že maržím nerozumíte, najděte si pomoc. Spoiler: Nehledejte jen mezi studenty vysokých škol, zkuste i vyhořelé slečny a pány z korporátu.

 


Cover foto: @katejoie

Team generation Y. The owner of studio and showroom in Prague. I'm interested in marketing communication and fashion business.