byznysDaniel

Investor je nový Instagram

byznysDaniel
Investor je nový Instagram

Čeští návrháři se po Instagramu doslechli o novém nástroji, který je spasí. A tak teď častěji než dotazy po bílém prášku v backstage běží: Neznáš nějakého investora? Akorát když designér vypráví o tom, jak hledá investora, je pravděpodobné, že jsou jeho očekávání dost vedle.

 

Investor je totiž pro české designéry stále hodně tajuplná postava. Skoro stejně nedostižný jednorožec jako účetní a informace o výši DPH.

 

Není to čistě chyba designérů. Ve školách je o módě jako byznysu zakázáno mluvit (👋🏻 UMPRUMce), na fashion weeku investory nepotkáte, na obálce ELLE a Vogue je nenajdete. A na Forbes nikomu, kdo UMPRUMku vystudoval, nezbývá kapesné.

 

Investor & máma

Můj nejoblíbenější příběh o hledání investora vypadá tak, že značka ani po xy letech nevydělává, a proto se designér rozhodne najít někoho s penězi, kdo zalepí jeho černou díru na peníze, přihodí plat, stážistu, auto, showroom, vybrousí cash-flow, nesáhne do portfólia produktů a hlavně, uvidí svět stejnýma očima. Prostě happy end.

Ale to si plete investora s mecenášem/mámou/manželem.

Investor není mecenáš. Svoje peníze ti dává, protože ty jsi nástroj, jak mu je zhodnotit. Ano, využívá tě k výdělku stejně jako ty použiješ jeho peníze k růstu. Je to pragmatické win-win.

Investor není tvoje máma. Rozhodně ti nebude pomáhat uklízet v showroomu. Ale zase ti uklidí v účetnictví. Jen čekej, že na bílý prášek, ani výplatu tam moc místa nezbyde. Zato budeš mít konečně jasno v tom, že i tvůj dealar má lepší marži na tom čemkoliv co prodává, než ty na své kolekci. Good to know.

Investor není tvůj manžel a tak ho nezajímá, jak cítíš, voníš a vnímáš situaci na trhu, ale jak to vidí průzkum a čísla. Tahle láska prochází vzorečkem v Excelu. Není to ani trochu romantický, ale neboj, dobrá PR agentura se v Čechách vždycky najdea tak z venku tenhle racionální vztah nikdo nepozná. Keep calm & be a designer.

 

Bylo to ve filmu Coco Chanel jinak? Filmy se točí pro happy end, ale když začneš zkoumat reálné příběhy za značkami, zjistíš, že se točí pro cash.

Phil Knight miloval běh. Jenže na začátku svého byznysu toho naběhal víc za bankéři, než kilometrů po lese v nových teniskách. Běhal za distributory a zákazníky víc, než za designéry a grafiky. Náhoda, ale z toho dlouhého běhání do banky se narodilo Nike.

 

Pryč z chudoby

Když se ptám, proč celá se celá diskuse točí kolem investora a na Instagramu, skoro vždycky je to stejné: hledá se instantní lék na štěstí. A hlavně všichni hledají způsob, jak prorazit skleněný strop a vystřelit, konečně, jako první vzhůru a do světa. Pryč od malých showroomů a instantních polévek k večeři. Protože být chudý a nezávislý je cool jen v případě, že ti nekručí v břiše.

 

Když nevíš kudy kam, je jasné, že skočíš po něčem, co zní snadno a samozřejmě. Máš pocit, že to bude ta konkurenční výhoda, která tě vyveze nahoru. Instantní řešení všeho. Doufáš, že budeš jako kluci, kteří chytli Bitcoin na začátku.

 

Instagram investory neláká

Samuel Ross má značku, o které se říká, že je značkou nové doby, že vyrostla na Instagramu a ne během fashion weeku. A-Cold-Wall* má aktuálně 328 000 followerů s taktikou jednou týdně tam hodím něco, co souvisí s novou kolekcí. Jenže Samuel má za sebou i spolupráci pro NikeLab, G-Star, Stone Island, A.P.C., Off-White, HBA nebo nominaci na LVMH Prize. Ani lokální expertka na Instagram by si nemohla myslet, že za jeho úspěchem stojí jeho 647 postů. Followeři jsou jen vedlejším ukazatelem toho, že ACW* někoho zajímá. Samuel Ross udělal byznys jinde než na Instagramu, a proto se stal pro investory zajímavým.

Investor je skvělý, když máte plán a chcete na něm spolupracovat. A váš plán by neměl končit někde u toho, že jednou se budete módou živit. Jestli chcete rozněžnělé investorské oči, bude potřeba mluvit o produktu, který je lepší, než ty ostatní. Mít příběh o vysokých maržích, neexistujících vratkách, vlastní továrně a partnerství s END clothing.

Investor je skvělý, když máš plán a jsi ochotný ho měnit podle čísel. Protože nemá smysl chtít velké peníze na malé věci. A protože jestli se chcete designem živit, malé peníze nebudou stačit.

 

 

PS: Co neškrtneš, jako by nebylo

Z workshopu a konzultací, které jsme s Mojí holkou™ měli, vypadlo, že utáhnout v jednom nebo dvou lidech vše od designu po B2B, a k tomu jako bonus cokoliv co zrovna letí (jako Instagram), není cesta k úspěchu, ale do blázince. Důležité je škrtat, vracet se k produktu, značce a reálnému životu. Ve kterém nevymýšlíš influencer strategii, když tvoji zákazníci neumí s Instagramem.