Streetwear nemůže za vaše posr*ný životy

Trička s potiskem a tenisky od $600 vypadají jako snadná cesta k úspěchu, která už několik sezón válcuje svět módy. Sledujeme příběh o tom, jak se streetwear zhmotnil doslova na ulici a získal jen díky lajkům na Instagramu a armádě influencers. Jenže nejsou to jen lajky, ale taky pevné vztahy, obchodní struktury a kupa peněz.

Přemýšleli jste někdy o tom, proč má Off-White headquaters v Miláně? Není to nejlepší pizzou a espressem za euro. Off-White patří do italské skupiny New Guards Group a v portfóliu je společně s dalšími - úplně náhodou (!) - vyhajpovanými značkami jako Palm Angels, Heron Preston nebo Kirin by Peggy Gou. Když jde o byznys, dostává se postava Virgila Abloha do stínu zajímavější osoby, Davida De Giglia, jednoho ze zakladatelů New Guards Group i samotné značky Off-White.

New Guards Group vlastní značky, které byly založeny v rozmezí let 2012-2017. A tak DNA těchto značek není streetwear jako trend, ale streetwear jako generace. Jejich kreativní ředitelé v teen věku jezdili na skejtu, pubertu prožili v devadesátkách a svoje dospívající období promítli do všeho co dělají.

K talentu udělat hype z devadesátkových vibes přidejte pomyslné CV, které obsahuje zkušenosti a osobní vazby se značkami a lidmi jako Ricardo Tisci, Louis Vuitton, Gucci, Raf Simons, Pusha T, Opening Ceremony, Jil Sander, Chanel, Calvin Klein nebo Coca Cola. Najednou je o dost jednodušší tipnout si, jaká další kolaborace nás v nejbližší době čeká.

Minulý týden oznámil Farfetch (ve ztrátě) akvizici New Guards Group (v zisku). Farfetch byl i bez toho největší e-commerce prodejcem luxusního oblečení. Akvizice není jen šancí na zlepšení obratu, ale hlavně prostor pro lepší marže a vyšší zisk v příštích letech.

Jak se stalo, že si Farfetch nakoupil portfolio nejvyhajpovanějších značek současnosti? Velká část kapitálu pochází od Index Ventures. Investiční fond, který má něco společného s firmami Asos nebo Net-A-Porter, ale i vycházejícími hvězdami jako Grailed a GOAT - dvě platformy zaměřující se na secondary market luxusního zboží. A Farfetch už vlastní i marketplace Stadium Goods. Příběh ještě nekončí, ale už má happy-end. Protože je jedno, jestli si Off-White koupíte v jejich butiku v Macau, nebo jdete po online resellu, peníze stejně tečou do peněženek pánům v Index Ventures.

Co dalšího se děje?

END Clothing patří k nejrychleji rostoucím fashion e-commerce firmám na trhu. Zaměřují se na pánské zákazníky a mají zboží, které kombinuje streetwear a luxury. Návštěvnost webu okolo 7 milion uživatelů měsíčně a 1,8 milion followerů na Instagramu dělá z END jednoho z lídrů, který udává trendy. Prodeje se točí okolo limitovaných tenisek Nike, Jordan a adidas po kolekce Stone Island, Off-White a Palm Angels. V END očekávají, že v roce 2020 se tržby vyšplhají na 330 milion dolarů. Jenže teď je tu brexit, který může celým END pohnout. A to doslova, spekuluje se i o stěhování firmy na kontinent.


Natalie Massenet je zakladatelka Net-A-Porter, členka správní rady Farfetch a současně partner v Imaginary Ventures. Venture kapitálový fond ochotný investovat do fashion/beauty retailu a technologií. Jejich hlavní hvězdou je kosmetická značka Glossier a udržitelná móda Everlane. Peníze ale investovali i do značky Good American, jejíž spoluzakladatelkou je Khloe Kardashian.


Felix Capital je venture fond pro kreativní byznys. V začátcích podpořili projekty jako Farfetch (!) nebo Spotify. Ale jejich nejvýraznější zářez do světa módy se jmenuje Highsnobiety. Highsnobiety je nejsilnější v komunikaci směrem ke klukům a mužům ve věku 16-30 let. Téměř 40 % z nich utratí minimálně 1x ročně víc než 11 500 Kč za jeden kus oblečení, pár bot nebo doplněk. Skrz web, sociální sítě, eventy a tištěný časopis Highsnobiety mluví k lidem, kteří budou v příštím roce dělat 50 % zákazníků luxusních módních značek. Spuštění první Highsnobiety e-commerce platformy přišlo necelých 10 měsíců po investici od Felix Capital. O platformě postavené na časově omezených a kusově limitovaných dropech se mluví nahlas.


Supreme. Ikona mezi streetwear značkami, která se za 23 let posunula z jednoho obchodu na Lafayette Street ke spolupráci s největším módním domem Louis Vuitton. A krátce po spolupráci Supreme x Louis Vuitton přišla další zpráva, vstup Carlyle Group do Supreme. Za dodnes neznámých podmínek a pouze s odhadem, že za 50 % v Supreme zaplatila Carlyle Group 500 milion dolarů. Při obchodu se ale neplatilo pouze Jeff Jebiovi, zakladateli Supreme. Za Supreme stála do té doby v tichosti společnost Good Partners a v boardu Supreme seděl Keith Miller, partner v Good Partners. Ten má zkušenosti se značkami jako adidas, Levi’s, Gap nebo Calvin Klein. Právě on dohlížel na online růst Supreme i kolaboraci s Louis Vuitton. Spekuluje se, že Carlyle Group čeká pouze na správnou dobu pro exit. Jedním ze scénářů je udělat ze Supreme masovou značku, která bude schopná oslovit zákazníky nejen v USA a Evropě, ale taky v Asii. A nepřekvapivě se jako jeden z potenciálních kupců nabízí skupina LVMH.


Kdo se s kým kamarádí?

struktura.png


Napiš mi o čem chceš číst

Máš nápad na téma, o kterém chceš na LAB24 číst? Chybí ti víc byznysu, formát podcastu nebo zprávy z lokálního dění? Dej mi vědět na daniel@lab24.cz. Díky!

Cover photo by Erik Mclean on Unsplash