720 hodin po fashion weeku.

720 hodin po fashion weeku.

720 HODIN PO FASHION WEEKU.

Přelom srpna a září má své jistoty. Školáci čelí konci kampaně back to school a módní nadšenci si frčí back to fashion week. I Praha má svůj podzimní fashion week, během kterého se představují kolekce na letní sezónu. A podle plánovacího kalendáře módních a designových akcí to vypadá, že právě podzim je to období, kdy se Češi zajímají o módu nejvíce. Takže nezapomeňte tenhle podzim jít i na Designblok nebo Teniskology.

 

Na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku je nejlepší že vyrostl. Už se nemusí prát o pozornost s dalšími módními projekty, které by chtěly být tou událostí číslo jedna. Protože být číslem jedna vám otevírá dveře. Dává vám moc nad obchodními partnery, nad výběrem designérů i sestavování doprovodného programu. Takže platformu s ambicí dělat mezinárodní fashion byznys bychom tu měli, jen ambice se ne vždy potkává s realitou. Anglická verze webu připomíná učebnici angličtiny pro střední školu. Zahraniční hosté se opakují, ale nepřibývají a místní designérské obchody se do celého dění příliš nezapojují.

 

Před akcí typu MBPFW se dá očekávat, že se vybraní designéři vytáhnou a svojí komunikaci roztočí opravdu naplno. Ale věřte tomu, že se to neděje. A tak se může stát, že ani týden před MBPFW na jejich Facebooku neuvidíte ani větu “Ahoj, přijďte se podívat na mojí přehlídku.” Designér je totiž tou dobou zavřený v ateliéru a do poslední chvíle urputně ladí detaily kolekce. A právě proto se hodí mít kolem sebe tým lidí. To aby designérům neutíkaly příležitosti. Aby se vynaložené peníze (za přehlídku, za kolekci) vrátily zpátky co nejrychleji. Protože jinak tomu chybí pointa, proč být na fashion weeku vidět. Takže příště bych radil vzít alespoň dva stážisty, protože i to bude lepší než nic. A stážistů jsou v Praze plné kavárny.

 

O to víc mě potěšil Jan Černý, který se i díky spolupráci s The Room by Basmatee ocitl alespoň sem tam v záři reflektorů. Jak málo stačí na prvenství? Funkční profil na Instagramu, profil na Not-Just-A-Label a poměrně obsáhlý článek v Lidových novinách. Au (!), ale díky za to.

 

Sedm set dvacet hodin po fashion weeku. V Highsnobiety redaktoři vyprodukovali přes stovku článků na web. Nike představilo okolo šedesáti nových tenisek a poslalo je do celého světa. Politické strany dokázaly ztratit či získat +/- 10 % voličů v České republice. La Formela nafotila svojí kolekci a prezentuje se v Paříži. A Odivi prodává samples SS18 na webu, i když nechat si doručit bundu za 11 000 Kč Českou poštou bude dobrý adrenalin.

 

Program letošního fashion weeku byl tak nabitý, že značka Chatty musela představila svojí kolekci až v Kyjevě. A nebo si jen určily priority podle potenciálu trhu. A nemusí to nutně znamenat jen ten východní, protože do Kyjeva se poslední dobou sjíždí celý svět.

 

Jsem zvědavý, kdo bude předvádět své kolekce příští sezónu i sezónu po ní. Protože jestli nejlepší přehlídkou posledního fashion weeku byla ta od Blažka, tak to na vzestup české nezávislé módy moc nevypadá. Blažek vytvořil ucelenou kolekci, využil skvělého stylingu a svým obchodním partnerům ukázal to co vidět chtěli - přehlídku v Praze. A mezitím se sociálními sítěmi šířily fotky z mola, které byly dostatečně chytlavé na to, aby oslovily i nové potenciální zákazníky.

 

Bylo by snadné říct, že tomu všemu chybí jen peníze, ale to si nemyslím. Je doba ekonomického růstu a peněz je nadbytek. Stačí se investorů zeptat a být připravený na to, že se budou chovat jako obchodníci, ne jako kamarádi. A fashion week by mohl pomoci a podobné lidi příště oslovit, pozvat, a propojit. Tak až vám bude někdo vyprávět, že MBPFW je největší módní akcí v České republice, tak kývejte, řekněte nahlas ano a nic nerozporujte. Ale taky se ptejte co dál. Protože jinak nikam nepohneme.


cover fotka @katejoie

Team generation Y. The owner of studio and showroom in Prague. I'm interested in marketing communication and fashion business.